Sunday, May 15, 2016

TIADA ALASAN APABILA QURAN ADA TERJEMAHAN?


MEMAHAMI KEBENARAN ATAU CUKUP HANYA SAMPAI KEBENARAN?


Ramai yang mengaku islam tetapi tidak mahu mendalami ilmu-ilmu di dalam islam. Akibatnya mereka jahil dengan agama mereka sendiri, lalu ada dikalangan mereka yang melakukan perkara-perkara yang menjadi larangan agama dengan alasan tidak tahu.

Persoalannya adakah alasan mereka diterima oleh Allah S.W.T, sebab jahil terhadap agama sedangkan penyebab kejahilan itu ialah diri mereka sendiri yang tidak mahu mengaji dan mengkaji?


Perkataan ulama yang sahih bahawa hanya disyaratkan, ialah adanya hujjah bukan memahami hujjah secara detail.

Makna tidak disyaratkan memahami hujjah ialah kita katakan kepada setiap orang kafir, kekafiran mereka kerana menolak, kemungkinan kekafiran mereka setelah sampainya hujjah dan keterangannya lalu penyebab kepada penolakan mereka adalah hawa nafsu atau kesesatan mereka yang menghalangi dari memahami hujjah.

Firman Allah S.W.T ;


{وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا}

“Dan di antara mereka ada orang yang mendengarkan (bacaan)mu, padahal Kami telah meletakkan tutupan di atas hati mereka (sehingga mereka tidak) memahaminya, dan (kami letakkan) sumbatan di telinganya. Dan jika pun mereka melihat segala tanda (kebenaran), mereka tetap tidak mau beriman kepadanya”.

(Al-An'am: 25)


Apa yang dimaksudkan memahami hujjah?

Memahami hujjah bermaksud memahami cara disampaikan hujjah melalui bahasa mereka, dengan kekuatan hujjah itu berbanding syubhat yang ada.

Seseorang mungkin kabur tentang cara beribadah yang sebenar, mungkin kabur dalam hukum halal atau haram, tetapi mereka telah tahu adanya hukum tentang perkara tersebut yang disampaikan dengan bahasanya yang difahami. Bahasa yang digunakan itu difahami oleh orang yang mendengar.

Jika seseorang itu tidak memahami keadaan hujjah itu, mana satu betul hujjah yang ada pada mereka atau hujjah yang disampaikan kepada mereka, maka ini tidaklah disyaratkan di dalam penyampaian hujjah itu.
Contohnya ; seorang islam yang tahu bahawa agama islam lengkap pada semua persoalan ibadah dan lain-lainnya, tetapi dia tetap berdoa minta tolong kepada wali yang telah mati, maka dia telah dikira syirik sekalipun dia tidak tahu hukum berkaitan itu.

Pada asasnya ahlu sunnah wal jamaah mensyaratkan sampainya hujjah sahaja dengan bahasa yang difahami, tidak disyaratkan hujjah itu difahami secara detail. Tetapi dalam sesetengah masalah agama mereka mensyaratkan memahami hujjah tersebut. Tidak faham hujjah itu menjadi penghalang kepada kekafiran mereka.

Oleh itu, adanya al quran dan hadis adalah sebagai hujjah jika difahami bahasa yang digunakan oleh penyampai hujjah tersebut.

Pemahaman detail hujjah tersebut tidak disyaratkan, kerana mereka yang menolak mungkin disebabkan ingkar walaupun telah faham, atau mereka menolak kerana kekangan dosa yang menghalangi.

Memahami hujjah ada dua jenis ;

Pertama ; faham makna perkataan hujjah. Ini menjadi syarat sampainya hujjah kepada mereka. Contoh ; orang islam yang disampaikan satu hokum di dalam bahasa yang dia tidak fahami, lalu dia melakukan kesalahan, maka dia tidak dipersalahkan.

Kedua ; faham perbahasan dalam hujjah, hingga jelas nampak kekuatan hujjah berbanding syubhat yang ada pada mereka. Ini tidak disyaratkan ketika telah adanya hujjah.
Contoh ; orang islam yang tidak memahami detail masalah hingga mereka melakukan kesalahan, maka mereka tetap bersalah.

Ringkasnya ; jika seseorang memahami bahasa yang diucapkan penutur hujjah maka tiada alasan lagi dia tidak tahu. Tidak ada waktu, masjid jauh, tiada kenderaan, letih, ada program lain dan berbagai-bagai alasan tidak diterima jika seseorang jahil terhadap agamanya.


No comments: