Ikrar Rububiah Allah S.W.T adalah fitrah
semulajadi
Tidak diragukan bahawa ikrar terhadap Rububiah Allah adalah perkara semula jadi yang Allah kurniakan kepada manusia.
Kesyirikan pula adalah
perkara baru yang berlaku terhadap manusia. Anak-anak akan mengikuti jejak ibu
bapa mereka dalam beragama.
Apabila mereka
berhujah pada hari kiamat nanti di hadapan Allah S.W.T, kami hanya mengikuti
jejak langkah orang-orang terdahulu, maka dikatakan kepada mereka ; bukankah
kamu telah mengetahui dengan penciptaan dan mengakui adanya Pencipta bagi
setiap sesuatu? Tiada yang mengatasi dan sama dengan Pencipta alam ini? Bukankah
kamu telah menyaksikan perkara tersebut? Bukankah kamu sendiri menjadi saksi di
atas kesyirikan yang kamu telah lakukan?
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَآءَ لِلّهِ
وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ [النساء:135]
Wahai orang-orang yang
beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan,
lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun
terhadap diri kamu sendiri
Kamu sendiri akan menjadi saksi ke atas diri kamu di atas apa yang telah
kamu lakukan terhadap kesyirikan itu. Bahkan kamu sendiri memilih untuk percaya
Rabb selain Allah yang kamu tidak tahu hakikat kebenarannya. Oleh yang demikian
Allah tidak akan menyalahkan kanak-kanak yang belum boleh memilih dengan bebas
berdasarkan fitrah mereka jika mengikuti kesyirikan kedua orang tua mereka,
sehinggalah mereka baligh dan berakal setelah didatangkan hujjah kepada mereka.
Ketika mana mereka boleh berfikir secara bebas setelah baligh maka wajiblah
mentaati Rabb yang sebenarnya. Mereka boleh teruskan kepercayaan ibu bapa
mereka jika ibu bapa mereka percaya kepada Rabb yang sebenar, sepertimana Nabi
Yusuf a.s ikut kepercayaan orang tuanya Nabi Ya’kub a.s ;
وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَآئِي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ [يوسف:38]
Dan aku menurut agama
bapa dan datuk nenekku: Ibrahim dan Ishak serta Yaakub
Jika sekiranya orang tua mereka menyimpang dari Rabb yang sebenarnya maka
ketika itu tidak boleh sama sekali mereka terus ikuti kepercayaan tersebut.
وَوَصَّيْنَا الإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنًا وَإِن جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي
مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُمَا [العنكبوت:8]
Dan Kami wajibkan
manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya;
dan jika mereka berdua
mendesakmu supaya engkau mempersekutukan Daku (dalam ibadatmu) dengan sesuatu
yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya, maka janganlah engkau
taat kepada mereka
Sesiapa yang mengikuti kepercayaan orang tuanya yang menyimpang dari Rabb
yang sebenarnya, maka mereka telah mentaati hawa nafsunya, dan akan di
pertanggung jawabkan di hari kiamat nanti.
وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا
أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً
وَلاَ يَهْتَدُونَ [البقرة:170]
Dan apabila dikatakan
kepada mereka" Turutlah akan apa yang telah diturunkan oleh Allah"
mereka menjawab: "(Tidak), bahkan kami (hanya) menurut apa yang kami
dapati datuk nenek kami melakukannya". Patutkah (mereka menurutnya)
sekalipun datuk neneknya itu tidak faham sesuatu (apa pun tentang
perkara-perkara agama), dan tidak pula mendapat petunjuk hidayah (dari Allah)?
Mengetahui adanya Rabb sebenar dan pengakuan terhadap kewujudanNya adalah
fitrah semula jadi yang telah Allah S.W.T tanamkan dalam setiap jiwa manusia,
akal mereka juga mengakui kewujudan Rabb, bahkan hati manusia sentiasa
tercari-cari siapakah Rabb sebenar sebelum mereka bertemukan kebenarannya. Kerana
itu kepercayaan tentang wujudnya Rabb tidak memerlukan banyak petunjuk dari
al-quran dan sunnah. Walau bagaimanapun al-quran dan sunnah tetap memperkatakan
hal tersebut supaya menjadi penguat kepada fitrah dan akal manusia dan akan
bertambah keimanan orang-orang yang mempercayainya serta akan menjadi hujjah
kepada orang-orang yang mengingkarinya.
Kesimpulannya ; bahawa pengakuan dan penyaksian di atas wujudnya Rabb
sebagai Pencipta sebenar adalah perkara fitrah dan lumrah bagi setiap manusia.
Berkata Syaikhul Islam ; ahlu fitrah semuanya bersepakat dalam ikrar wujudnya
Rabb. Katanya lagi ; seluruh jin dan manusia mengakui adanya Pencipta dan
perkara ini adalah keperluan bagi mereka sebagaimana keperluan makan minum
mereka.
Jelas sekali bahawa tiada pertentangan terhadap kewujudan Pencipta bagi
musyrikin yang diseru oleh setiap rasul-rasul mereka kerana Rabb adalah ikrar
semulajadi mereka.
قَالَتْ رُسُلُهُمْ
أَفِي اللّهِ شَكٌّ [إبراهيم: 10]
Rasul-rasul mereka
bertanya: "Patutkah berlakunya sebarang keraguan tentang wujudnya Allah,
yang menciptakan langit dan bumi?
keperluan kepada petunjuk wahyu tentang kewujudan Pencipta dan
kesempurnaanNya apabila terdapat penyimpangan daripada fitrah semula jadi ini.
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ
عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى [الأعراف: 172]
Dan (ingatlah wahai
Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun)
dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka
sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan
kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami)
Berkata muhammad bin kaan alqurazi ; pengakuan ruh-ruh terhadap Rabb sebelum
dijadikan jasad-jasad mereka.
No comments:
Post a Comment