PERBEZAAN ANTARA KUFUR AKBAR DAN KUFUR ASGHAR
Syirik akbar dan kufur akbar ialah yang
mengeluarkan seseorang daripada islam. Adapun syirik asghar dan kufur asghar
tidak menjadikan seseorang itu terbatal iman dan islam mereka.
Oleh kerana itu setiap kekufuran yang disebut di dalam
nas tetapi tidak keluar daripada daerah islam disebut syirik asghar atau kufur
asghar.
Pandangan Imam Ahmad bahawa ;
“sesiapa
yang melakukan zina, mencuri, minum arak dan sebagainya maka dia muslim tetapi
tidak dinamakan mukmin, dan sesiapa yang melakukan dosa selain dosa besar
dinamakan mukmin yang kurang imannya”
Difahami dari pandangan Imam Ahmad itu ialah orang yang melakukan dosa besar disebut sebagai muslim sahaja. Orang yang tidak melakukan dosa besar tetapi melakukan dosa kecil dipanggil mukmin yang kurang imannya.
Orang yang
terjaga dari dosa besar dan kecil lebih tinggi darjatnya berbanding semua yang
berikut.
Dosa besar yang berkaitan syirik kecil ataupun
berkaitan tidak mengikut syariat tetapi tidaklah sampai membatalkan tunjang
keimanan samada dari segi maksiat atau bidaah, tetap mengekalkan si pelaku
tersebut di dalam islam selagi mana tidak berlaku pendustaan agama dan
menghalalkan perbuatan tersebut.
Perbuatan riya adalah syirik kecil sebagaimana
terdapat di dalam nas, iaitu melakukan amalan kerana Allah tetapi disertakan
dengan ingin dapatkan sesuatu dari pandangan manusia.
Berkata Ibnu
Qaiyim ;
“Dan adapun
syirik kecil seumpama sedikitnya riya, melakukan amalan kerana makhluk dan
bersumpah atas nama selain Allah kadang-kadang akan menjadi syirik besar
berdasarkan niat seseorang itu”.
Adapun kufur asghar sebagai contoh ialah berhukum
selain hukum Allah pada satu keadaan kerana syahwat, ini sebagaimana tafsiran
Ibnu Abbas pada ayat ;
وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ
هُمُ الْكَافِرُونَ [المائدة: 44]،
“Dan sesiapa
yang tidak berhukum dengan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang
kafir”
Meninggalkan
hukum Allah secara keseluruhan adalah kufur akbar.
Syirik asghar sekalipun ianya tergolong dosa besar,
ianya berperingkat, sebahagiannya lebih besar dari lainnya.
Sabda Nabi
S.A.W
: ((ألا
أنبؤكم بأكبر الكبائر... الشرك بالله وعقوق الوالدين... الحديث))
“Mahukah
kamu aku tunjukkan sebesar-besar dosa besar...syirik kepada Allah dan derhaka
kepada ibu bapa..”
Berkata muhammad at tamimi ;
“Syirik
asghar adalah sebesar-besar dosa besar”
Dalil adanya
syirik asghar sebagaimana Nabi S.A.W bersabda ;
((إن أخوف ما أخاف عليكم الشرك
الأصغر. قالوا: يا رسول الله، وما الشرك الأصغر؟ قال: الرياء)) (10) .
“Sesungguhnya
perkara yang aku paling takuti ke atas kamu ialah syirik kecil. Mereka bertanya
; wahai Rasulullah, apa itu syirik kecil? Baginda bersabda ; riya”
Nabi S.A.W bersabda ;
((سباب المسلم
فسوق، وقتاله كفر))
“Mencela
muslim adalah fasik, membunuhnya adalah kafir”
Dan Allah
berfirman ;
وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا
فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الأُخْرَى فَقَاتِلُوا
الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ [الحجرات:
9]
“Dan
jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di
antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka
lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika
ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum
Allah)”
Allah S.W.T
menyatakan kedua-dua kumpulan yang berbunuhan itu sebagai mukmin. Ini menunjukkan
yang dimaksudkan oleh Nabi S.A.W dalam hadis di atas ialah kufur asghar.
Di atas asas inilah pegangan ahlu sunnah wal jamaah
bahawa ; boleh berhimpun pada seseorang itu kufur asghar dan iman, syirik
asghar dan tauhid, takwa dan kejahatan,
nifaq dan iman. Adapun khawarij, muktazilah dan qadariah berpegang sebaliknya,
bahkan mereka mengatakan pelaku dosa besar telah keluar daripada islam dan
kekal di dalam neraka.
Berkata syeikh
Soleh Uthaimin ;
“Syirik
asghar ialah setiap amalan yang berbentuk perkataan atau perbuatan yang syarak
sifatkan sebagai syirik tetapi tidak mengeluarkan pelakunya dari daerah islam”.
No comments:
Post a Comment