ALASAN TIDAK TAHU, DITOLAK OLEH ALLAH S.W.T
Alasan paling
mudah bagi sesetengah orang untuk lari dari tanggung jawab ialah perkataan
‘tidak tahu’. Sehingga alasan ini jugalah mereka jadikan hujjah dalam beragama.
Tanpa ada sekatan tertentu, mereka seolah-olah menghalalkan hujjah untuk
keseluruhan perkara.
Alasan ini
jugalah akan digunakan oleh manusia nanti di akhirat pada tanggung jawab yang
telah mereka abaikan waktu di dunia.
Semua perkara
akan dipertanggung jawabkan di akhirat nanti, jadi adakah alasan ‘tidak tahu’
ini akan menutup segala kelalaian yang disengajakan? Alangkah mudah jika
diterima alasan ini dengan seseorang mengatakan di hadapan Allah S.W.T nanti, “semua
apa yang Engkau tanyakan, ya Allah, aku tidak tahu!”
Maka Allah
S.W.T telahpun mengetahui perkara ini akan berlaku kerana Dia jugalah yang
menciptakan alasan tersebut. Gunanya ialah buat menguji hamba-hambanya yang
benar dan prihatin terhadap arahan serta aturanNya.
Aturan ‘tidak
tahu’ juga digariskan oleh syarak supaya manusia tidak lari dari tanggung jawab
mereka dengan mudah serta meremehkan. Maka yang prihatin dengan aturan Allah
S.W.T tidak akan mudah terperangkap dengan ujian besar ummat manusia ini.
Tidak tahu
juga bermakna jahil, tak faham, kurang jelas, kabur-kabur dan lain-lain perkataan
yang membawa maksud yang sama.
Jahil adalah
sesuatu perkara yang berulang kali disebutkan oleh Allah S.W.T di dalam al
quran. Ini bermakna ianya sesuatu yang menjadi perhatian penting Allah S.W.T.
Kita dapati disana ialah keadilan Allah S.W.T kepada yang ‘tidak tahu’ serta
kasih sayang Allah S.W.T kepada yang berusaha sehingga jadi orang yang serba
tahu.
Secara
umumnya Allah S.W.T memberikan gambaran tentang perkara ini di dalam al quran ;
كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ
Demikianlah Allah
meteraikan hati orang-orang yang tidak mahu menerima jalan mengetahui
(kebenaran).
Dan
sebaliknya Allah S.W.T berfirman ;
﴿يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَالَّذِينَ
أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَـتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ﴾
“Allah meninggikan orang-orang yang beriman di
antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan
Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan” [al-Mujadilah (58): 11].
Persoalannya
ialah adakah Allah menerima alasan ‘tidak tahu’ dalam agamaNya, kalau diberi
keuzuran setakat mana sempadannya?
Firman Allah
S.W.T ;
﴿وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ
مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَا لَيْسَ لَهُمْ بِهِ عِلْمٌ وَمَا لِلظَّالِمِينَ
مِنْ نَصِيرٍ﴾
Dan mereka menyembah
yang lain dari Allah iaitu benda-benda yang Allah tidak menurunkan sebarang
keterangan membenarkannya, dan yang mereka tidak mempunyai sebarang
pengetahuan mengenainya dan (ingatlah) tiadalah bagi orang-orang yang zalim
(dengan perbuatan syirik) itu sesiapapun yang dapat memberikan pertolongan (di
dunia dan di akhirat).
Dan ;
﴿ ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَى شَرِيعَةٍ
مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ
* إِنَّهُمْ لَنْ يُغْنُوا عَنْكَ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَإِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ
أولِيَاءُ بَعْضٍ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ ﴾
Kesudahannya Kami
jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat
(yang cukup lengkap) dari hukum-hukum agama; maka turutlah Syariat itu, dan
janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui
(perkara yang benar)
Sesungguhnya mereka
tidak sekali-kali akan dapat menyelamatkanmu sedikitpun dari (azab) Allah
(kalau engkau menurut mereka); dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu
setengahnya menjadi penolong dan penyokong bagi setengahnya yang lain (dalam
perkara yang salah); dan (sebaliknya) Allah menjadi penolong dan pelindung bagi
orang-orang yang bertaqwa (yang engkaulah pemimpinnya).
Dan ;
﴿ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا
سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ إِنْ
عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَذَا أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُون
قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ ﴾
Mereka berkata:
"Allah mempunyai anak" Maha Suci Allah (dari apa yang mereka katakan
itu)! Dia lah Yang Maha Kaya; segala yang ada di langit dan yang ada di bumi
adalah kepunyaanNya; tidaklah ada sebarang keterangan di sisi kamu yang
membuktikan apa yang kamu dakwakan itu. Mengapa kamu berani mengatakan terhadap
Allah, apa yang kamu tidak mengetahuinya? Katakanlah (wahai Muhammad):
"Sesungguhnya orang-orang yang mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap
Allah, tidak akan berjaya".
Dan ;
﴿ وَيُنْذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ
اللَّهُ وَلَدًا مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلَا لِآَبَائِهِمْ
كَبُرَتْ
كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِنْ يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبًا ﴾
Dan juga Al-Quran itu memberi amaran kepada
orang-orang yang berkata:" Allah mempunyai anak". (Sebenarnya) mereka
tiada mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya, dan tiada juga bagi datuk
nenek mereka; besar sungguh perkataan syirik yang keluar dari mulut mereka;
mereka hanya mengatakan perkara yang dusta.
Dan ;
وَإِنْ أَحَدٌ
مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ
أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ﴾
Dan jika seseorang dari kaum musyrik meminta perlindungan kepadamu (untuk
memahami Islam), maka berilah perlindungan kepadanya sehingga ia sempat
mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian
hantarlah dia ke mana-mana tempat yang ia beroleh aman. Perintah yang tersebut
ialah kerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam).
Dan ;
وَقَالُوا
لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ
اللَّهِ عَهْدًا فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا
لَا تَعْلَمُونَ ﴾
Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan disentuh oleh api
neraka kecuali beberapa hari yang tertentu". Katakanlah (wahai Muhammad):
"Adakah kamu sudah mendapat janji dari Allah supaya (dengan itu) Allah
tidak akan menyalahi janjiNya, atau hanya kamu mengatakan atas nama Allah sesuatu
yang tidak kamu mengetahuinya?"
Dan ;
وَقَالَ الَّذِينَ
لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آَيَةٌ كَذَلِكَ قَالَ
الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ
مِثْلَ قَوْلِهِمْ
تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ ﴾
Dan (orang-orang musyrik) yang tidak berilmu pengetahuan, berkata:
"Alangkah eloknya kalau Allah berkata-kata dengan kami (mengenai kebenaran
Muhammad) atau datang kepada kami sesuatu keterangan (mukjizat)?" Demikian
pula orang-orang (kafir) yang terdahulu dari mereka pernah berkata seperti yang
dikatakan oleh mereka; hati mereka (sekaliannya) adalah bersamaan (degil dan
kufur). Sesungguhnya Kami telah pun menerangkan ayat-ayat keterangan (yang
menjadi dalil dan bukti) kepada kaum yang mahu percaya dengan yakin.
Dan ;
يَا أَهْلَ
الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ
إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ هَاأَنْتُمْ هَؤُلَاءِ حَاجَجْتُمْ فِيمَا
لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ
تُحَاجُّونَ فِيمَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَاللَّهُ
يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﴾
Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu berani memperdebatkan tentang
(agama) Nabi Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan
kemudian daripada (zaman) Ibrahim; patutkah (kamu berdegil sehingga) kamu tidak
mahu menggunakan akal? Ingatlah! Kamu ini orang-orang (bodoh), kamu telah
memajukan bantahan tentang perkara yang kamu ada pengetahuan mengenainya (yang
diterangkan perihalnya dalam Kitab Taurat), maka mengapa kamu membuat bantahan tentang
perkara yang tidak ada pada kamu sedikit pengetahuan pun bersabit
dengannya? Dan (ingatlah), Allah mengetahui (hakikat yang sebenarnya) sedang
kamu tidak mengetahuinya.
Dan ;
﴿ إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ
بِالْآَخِرَةِ لَيُسَمُّونَ الْمَلَائِكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنْثَى وَمَا لَهُمْ بِهِ
مِنْ عِلْمٍ
إِنْ يَتَّبِعُونَ
إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ﴾
Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat
sahajalah, yang tergamak menamakan malaikat itu dengan nama perempuan, Sedang mereka
tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya. Mereka tidak lain
hanyalah mengikut sangkaan semata-mata, padahal sesungguhnya sangkaan itu tidak
dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad).
Dan ;
قَدْ خَسِرَ
الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ
اللَّهُ
افْتِرَاءً
عَلَى اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ ﴾
Sesungguhnya rugilah orang-orang yang membunuh anak-anak mereka kerana kebodohan,
lagi tidak berpengetahuan (sedang Allah yang memberi rezeki kepada sekalian
makhluknya), dan juga (rugilah orang-orang yang) mengharamkan apa yang telah
dikurniakan oleh Allah kepada mereka, dengan berdusta terhadap Allah.
Sesungguhnya sesatlah mereka, dan tiadalah mereka mendapat petunjuk.
Dan ;
سَيَقُولُ
الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكْنَا وَلَا آَبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا
مِنْ شَيْءٍ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذَاقُوا بَأْسَنَا
قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ
وَإِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ
شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ ﴾
Orang-orang musyrik akan mengatakan: "Kalau Allah
menghendaki tentulah kami dan datuk nenek kami tidak mempersekutukanNya (dengan
sesuatu yang lain), dan tidak pula kami haramkan sesuatu apa pun".
Demikianlah juga orang-orang yang dahulu sebelum mereka telah mendustakan
(Rasul-rasul) sehingga mereka merasai azab seksa Kami. Katakanlah: Adakah
kamu mempunyai (sesuatu keterangan yang berdasarkan) ilmu supaya dapat kamu
tunjukkan kepada kami? Tiadalah kamu menurut melainkan sangkaan semata-mata,
dan kamu pula tidak lain hanyalah berdusta". Katakanlah (wahai Muhammad:
"Kalau kamu sudah tidak ada sesuatu bukti) maka Allah mempunyai bukti yang
tegas nyata. Oleh itu, jika Ia menghendaki tentulah Ia akan memberi hidayah
petunjuk kepada kamu semuanya".
Dan ;
وَقَوْلِهِمْ
إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ
وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي
شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ
يَقِينًا بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا ﴾
Dan juga (disebabkan) dakwaan mereka dengan mengatakan:
"Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Maryam, Rasul
Allah". Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak memalangnya (di kayu
palang - salib), tetapi diserupakan bagi mereka (orang yang mereka bunuh itu
seperti Nabi Isa). Dan Sesungguhnya orang-orang yang telah berselisih faham,
mengenai Nabi Isa, sebenarnya mereka berada dalam keadaan syak (ragu-ragu)
tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya
selain daripada mengikut sangkaan semata-mata; dan mereka tidak membunuhnya
dengan yakin. Bahkan Allah telah mengangkat Nabi Isa kepadaNya; dan adalah
Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Dan ;
فَكُلُوا
مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ بِآَيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ وَمَا
لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا مِمَّا
ذُكِرَ اسْمُ
اللَّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ
إِلَيْهِ وَإِنَّ كَثِيرًا
لَيُضِلُّونَ
بِأَهْوَائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ ﴾
Maka makanlah dari (sembelihan binatang-binatang halal) yang
disebut nama Allah ketika menyembelihnya, jika betul kamu beriman kepada
ayat-ayatNya. Dan tidak ada sebab bagi kamu, (yang menjadikan) kamu tidak mahu
makan dari (sembelihan binatang-binatang halal) yang disebut nama Allah ketika
menyembelihnya, padahal Allah telah menerangkan satu persatu kepada kamu apa
yang diharamkanNya atas kamu, kecuali apa yang kamu terpaksa memakannya? Dan
sesungguhnya kebanyakan manusia hendak menyesatkan dengan hawa nafsu mereka
dengan tidak berdasarkan pengetahuan. Sesungguhnya Tuhanmu, Dia lah yang
lebih mengetahui akan orang-orang yang melampaui batas.
Sebahagian muslimin memahami bahawa semua
kejahilan dimaafkan. Kefahaman ini adalah tersasar dari kehendak agama. Yang benar
dalam masalah ini,ada sesetengah kejahilan yang diuzurkan syarak dan ada pula
tidak diuzurkan pada syarak, sebagaimana kata Imam as Syafie ;
قال الشّافعيُّ -رحمه الله-: «للهِ
أسماءٌ وصفاتٌ لا يسع أحدًا ردُّها، ومَن خالف بعد ثبوت الحُجَّةِ عليه فقد كفر، وأمَّا
قبل قيامِ الحُجَّةِ فإنّه يُعْذَرُ بالجهلِ؛ لأنَّ علم ذلك لا يُدْرَكُ بالعقلِ ولا
الرؤية والفكرِ»
“Allah mempunyai nama-nama dan sifat-sifat yang
tidak boleh seseorang menolaknya, sesiapa yang bersalahan ( ingkar ) selepas
didirikan hujjah kepadanya maka dia telah kafir, adapun sebelum
didirikan hujjah maka diuzurkan disebabkan kejahilan itu, kerana
pengetahuan tentang perkara tersebut tidak tercapai dengan akal, sekadar
melihat dan memikir.”
«فتح الباري» لابن حجر:
(١٣/ ٤٠٧)
Kata Ibnu Taimiah pula ;
قال ابنُ تيميّةَ -رحمه الله-: «لا
يُكَفِّرُ العلماءُ مَن استحلَّ شيئًا من المحرَّماتِ لقربِ عهدِه بالإسلامِ أو لنشأتِه
بباديةٍ بعيدةٍ، فإنَّ حُكْمَ الكفرِ لا يكون إلاَّ بعد بلوغِ الرّسالةِ »
“para ulama tidak mengkafirkan orang yang
menghalalkan perkara yang diharamkan ( syarak ) disebabkan baru memeluk islam,
atau dia hidup di pendalaman yang jauh ( dari ulama ). Hukum kafir tidak
berlaku kecuali selepas sampainya risalah ( dakwah )”.
«مجموع الفتاوى» لابن تيميّة:
(٢٨/ ٥٠١)
Perlu difahami pada kata-kata mereka di atas
ialah setelah didirikan hujjah atau selepas sampainya risalah, iaitu setelah
adanya orang yang sampaikan perkara tersebut.
Kejahilan yang berpunca dari kelalaian diri
sendiri tidak boleh dijadikan alasan. Setelah ada orang memperingati dan
mengajar, maka alasan ‘tidak tahu’ tidak dapat lagi menjadi penyelamat mereka
dihadapan Allah S.W.T kelak.
Allah S.W.T berfirman ;
فَاسْأَلُوا
أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ﴾ [النحل: ٤٣، الأنبياء:
٧]
Oleh itu
bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang
berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui.
Tinggal lagi kedudukan orang yang jahil bukan
kerana kelalaian diri mereka sendiri, mereka mencari kebenaran, suka kepada
hidayah tetapi keadaan mereka yang dikelilingi dengan maklumat-maklumat tidak sahih
tentang agama dan tiada kemudahan untuk dapatkan maklumat sahih dikalangan
mereka. Mereka dihukumkan sebagai ahli fatrah.
Kata Ibnu Taimiah ;
اتّفق الأئمَّةُ على أنَّ من نشأ بباديةٍ
بعيدةٍ عن أهلِ العلمِ والإيمانِ، وكان حديثَ العهدِ بالإسلامِ فأنكر شيئًا من هذه
الأحكامِ الظّاهرةِ المتواترةِ فإنّه لا يُحْكَمُ بكفرِه حتى يعرفَ ما جاء به الرّسولُ
“telah sepakat para ulama bahawa sesiapa yang
tinggal di pendalaman yang jauh daripada ahli ilmu dan iman, juga mereka yang
hampir ( baru ) islam. Maka jika mereka mengingkari sesuatu daripada
hukum-hukum yang zahir ( jelas ), tidak dihukumkan kafir sehinggalah diketahui
apa yang dibawa oleh rasul”.
«مجموع الفتاوى» لابن تيميّة:
(١١/ ٤٠٧)
Ringkasnya, diberikan keuzuran oleh Allah jika
mereka baru memeluk islam atau mereka yang tiada seorangpun yang mampu
memberikan maklumat yang sahih tentang agama kepada mereka. Selain itu tiada
keuzuran tidak tahu pada perkara penting bersangkutan akidah dan lain-lainya
dalam agama.
No comments:
Post a Comment