Thursday, May 12, 2016

JENIS-JENIS KEKUFURAN

PEMBAHAGIAN KUFUR

1. KUFUR AKBAR ( BESAR )

Kufur akbar ialah yang menafikan keimanan seseorang, mengeluarkan dia dari islam, kekal di dalam neraka, tidak layak menerima syafaat.

Kufur akbar boleh berlaku pada keyakinan, perkataan dan perbuatan.
Contohnya ; ragu-ragu, meninggalkan seluruh ibadah, melawan serta merendah-rendahkan islam

Kufur akbar terbahagi 5 :


  1. Kufur kerana mendustakan.

Iaitu keyakinan bahawa rasul adalah pendusta. Sesiapa yang mendustakakan kerasulan dan risalah secara zahir atau batin maka dia telah kafir.

 وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَما جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ [العنكبوت:68].

Dan tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang mereka-reka perkara-perkara yang dusta terhadap Allah, atau mendustakan kebenaran setelah kebenaran itu disampaikan kepadanya. Bukankah (telah diketahui bahawa) dalam neraka Jahannam disediakan tempat tinggal bagi orang-orang yang kafir?


2.Kufur kerana enggan dan sombong.

Iaitu dia tahu akan kebenaran para rasul, tetapi dia enggan dan sombong terhadap arahan.

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ [البقرة:34].
“Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir”.

3.    kufur disebabkan ragu-ragu.

Iaitu tidak yakin dengan kebenaran rasul.

 وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَنْ تَبِيدَ هَذِهِ أَبَدًا وَمَا أَظُنُّ الساعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُدِدْتُ إِلَى رَبِّي لأجِدَنَّ خَيْرًا مِنْهَا مُنْقَلَبًا قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ سَواكَ رَجُلًا لَكِنا هُوَ اللَّهُ رَبِّي وَلا أُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَدًا [الكهف: 35-38].
“Dan ia pun masuk ke kebunnya (bersama-sama rakannya), sedang ia berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan sebab kufurnya), sambil ia berkata: "Aku tidak fikir, kebun ini akan binasa selama-lamanya.
Dan aku tidak fikir, hari kiamat kan berlaku; dan kalaulah aku dikembalikan kepada Tuhanku (sebagaimana kepercayaanmu), tentulah aku akan mendapat tempat kembali yang lebih baik daripada ini.
berkatalah rakannya kepadanya, semasa ia berbincang dengannya: "Patutkah engkau kufur ingkar kepada Allah yang menciptakan engkau dari tanah, kemudian dari air benih, kemudian Ia membentukmu dengan sempurna sebagai seorang lelaki?
Tetapi aku sendiri percaya dan yakin dengan sepenuhnya bahawa Dia lah Allah, Tuhanku, dan aku tidak sekutukan sesuatu pun dengan Tuhanku”.

4. Kufur kerana berpaling.

Iaitu dia berpaling terhadap agama dengan hatinya, pendengarannya dan ilmunya.

وَالَّذِينَ كَفَرُوا عَما أُنْذِرُوا مُعْرِضُونَ [الأحقاف: 3].

“dan orang-orang yang kafir berpaling dari menerima peringatan yang diberikan kepada mereka mengenainya”.

5. Kufur disebabkan kemunafikan.

Iaitu munafik pada pegangan hatinya dengan menzahirkan iman dan menyembunyikan kekufuran.

ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا فَطُبِعَ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُونَ [المنافقون:3].  (9)

“(Perbuatan buruk) yang demikian kerana mereka mengaku beriman (di hadapan orang-orang Islam) kemudian mereka tetap kafir sesama sendiri, maka dengan sebab itu dimeteraikan atas hati mereka; lalu mereka tidak dapat memahami (yang mana benar dan yang mana salah)”


2.      KUFUR ASGHAR ( KECIL )

Kufur kecil tidak mengeluarkan seseorang dari agama. Iaitu melakukan perkara-perkara yang tidak menafikan asas / aslu iman, hanya melemahkan dan mengurangkan keimanan. Sesetengah ulama menggelarkan sebagai kufur yang bukan kufur.

Kufur ini tidak jadikan seseorang itu kekal dalam neraka, boleh mendapat syafaat Nabi S.A.W .

Diantara contoh kufur asghar ialah ;

1.    kufur nikmat.

Contohnya ialah menyatakan nikmat itu datang dari seseorang, dilidahnya tetapi bukan keyakinan hatinya.

يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا وَأَكْثَرُهُمُ الْكَافِرُونَ [النحل:83]

“Mereka mengetahui nikmat Allah (yang melimpah-limpah itu), kemudian mereka tergamak mengingkarinya; dan kebanyakan mereka pula ialah orang-orang yang kufur ingkar”.

2.    Menamakan seseorang dengan Abd Haris, Abd Rasul dan lain-lain.

3.    Kufurkan suami

 ((أريت النار؛ فإذا أكثر أهلها النساء، يكفرن)) قيل: أيكفرن بالله. قال: ((يكفرن العشير، ويكفرن الإحسان؛ لو أحسنت إلى إحداهن الدهر ثم رأت منك شيئاً، قالت: ما رأيت خيراً قط))  (1) .

“adakah engkau lihat neraka? Maka kebanyakkan penghuninya ialah wanita yang kufur. Ditanya kepada baginda ; adakah mereka kufurkan Allah? bersabda Nabi ; mereka kufurkan suami dan kebaikan, jika engkau berbuat kebaikan kepada mereka sepanjang waktu kemudian mereka melihatmu ada sesuatu ( kejahatan ) katanya ; aku tidak pernah lihat kebaikan engkau lansung”.

4.    Bersumpah selain nama Allah.

Nabi bersabda ;

 ((من حلف بغير الله فقد كفر، أو أشرك))  (2) .
“sesiapa yang bersumpah diatas nama selain nama Allah dia telah kafir atau syirik”.

Ijmak ahlu sunnah wal jamaah bahawa sumpah tersebut tidak menjadikan seseorang itu kufur atau syirik yang mengeluarkannya dari islam selagi dia tidak mengagungkan makhluk sepertimana mengagungkan Allah.
5.    Membunuh orang islam. Nabi S.A.W bersabda ;

((سباب المسلم فسوق، وقتاله كفر))  (3) .
“mencela orang islam adalah kefasikan, dan membunuhnya adalah kekafiran”

 ((لا ترجعوا بعدي كفاراً؛ يضرب بعضكم رقاب بعض))  (4) .
“janganlah kamu kembali selepasku menjadi kafir, berbunuhan sesama kamu”
Kufur yang disebutkan oleh Nabi itu bukanlah kufur yang mengeluarkan seseorang daripada islam. Ini adalah ijma kaum muslimin. Ayat ini menjelaskan perkara tersebut ;

وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا [الحجرات:9]

“Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya”

Dan beberapa jenis amalan lain yang tidak disebutkan di sini. Jika ada nas mengatakan kufur, dan selagi ianya tidak mencapai kekufuran akbar atau syirik akbar atau nifak akbar atau fasik akbar atau zalim akbar maka ianya adalah bahagian kufur asghar.


No comments: