Tuesday, May 24, 2016

SANTAI MUTASYABIHAAT


Ayat-ayat mutasyaabihat dan ayat-ayat muhkamat


Allah S.W.T berfirman ;

Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama, berkata:" Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami" Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran.

(A-li'Imraan 3:7)

Ayat muhkamat

Dimaksudkan dengan muhkam (jelas) di sini ialah erti ayat itu jelas dan terang, tiada kesamaran padanya.

         Contohnya ialah:

         Firman Allah Ta‘ala (al-Hujurat 49:13) Maksudnya: Hai manusia, sesungguhnya Kami telah mencipta kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenali.

Ayat mutasyabihat

Yang dimaksudkan dengan mutasyabih (samar) di sini ialah erti ayat itu tersembunyi dan mempunyai kemungkinan.

Firman Allah Ta‘ala (al-Maidah 5:64)

Maksudnya:

Tetapi kedua-dua tangan Allah terbuka.

Mungkin ada orang yang salah faham bahawa Allah Ta‘ala mempunyai dua tangan seperti tangan makhluk-makhlukNya.

Sebahagian dari perbezaan pandangan dalam tauhid asma wa sifat antara manhaj salaf dan manhaj-manhaj lain ialah berkaitan dengan takwil ayat-ayat sifat.

------------------------------------------------------------------------

Tauhid asma wa sifat = berkaitan nama-nama Allah dan sifat-sifat.
Manhaj salaf= cara / metode salafussoleh dalam tauhid.
Takwil = paling makna.
Ayat sifat = ayat yang berkaitan segala nama dan sifat Allah dalam quran dan hadis.
Takwilan akan digunakan pada memahami ayat-ayat mutasyabihat, (jika betul)
tidak pada ayat muhkam.
Takwilan = paling dari makna sebenar.
Ayat mutasyabihat = ayat kesamaran makna
Ayat muhkam = ayat terang makna

-------------------------------------------------------------------------

Contoh ayat muhkamat ;

Firman Allah Ta‘ala ( al-Maidah 5:3) - Maksudnya: Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, daging haiwan yang disembelih atas nama selain Allah.

Contoh ayat mutasyaabihat

Allah Ta‘ala ialah firman Allah Ta‘ala ( al-Nisa’ 4:79)   Maksudnya: Apa sahaja nikmat yang kamu perolehi adalah dari Allah, dan apa sahaja bencana yang menimpamu maka dari kesalahan dirimu.

Di dalam ayat lain Allah Ta‘ala berfirman (al-Nisa’ 4:78) - Maksudnya: Dan jika mereka memperoleh kebaikan mereka mengatakan "Ini adalah dari sisi Allah." dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan "Ini datangnya dari sisi kamu." katakanlah "Semuanya datang dari sisi Allah"

Mungkin ada orang yang salah faham bahawa al-Quran bercanggahan dan saling membatalkan antara satu sama lain setelah membaca kedua-dua ayat tadi.

Contoh lain ayat mutasyaabihat

Firman Allah Ta‘ala (al-Maidah 5:64) - Maksudnya:Tetapi kedua-dua tangan Allah terbuka.

Mungkin ada orang yang salah faham bahawa Allah Ta‘ala mempunyai dua tangan seperti tangan makhluk-makhlukNya.

Perbezaan pandangan dalam mememahami maksud mutasyabihat itu mendorong kepada perbezaan dalam menakwilkan sesetengah ayat sifat.

contoh ; si A mengatakan ayat ini adalah ayat mutasyabih maka si A akan takwil. Si B mengatakan ayat yang sama sebagai ayat muhkam maka si B tidak mentakwilkannya.
Jadi punca masalah ialah adakah ayat itu muhkam atau mutasyabih.
Jika si A mentakwilkan ayat tersebut, sudah pasti si B akan menyalahkan si A, kerana berbeza pada pangkal masalah.

Sebagai contoh ; orang kampung berbalah untuk kebumi mayat ketua kampung setelah mereka sepakat bahawa ketua kampung sudah disahkan mati. Jika belum disahkan mati, berbalah nak kebumi di mana, itu adalah kebodohan.

Jadinya…

Untuk memahami kesalahan dalam takwil oleh sesetengah manhaj, perlu diketahui dahulu perbezaan mereka dalam masalah satu-satu ayat itu, mutasyabih atau bukan?.


Contoh ayat mutasyabihat diluar bab asma dan sifat

firman Allah Ta‘ala (Yunus 10:94)

         Maksudnya: Maka jika kamu berada dalam keraguan tentang apa yang Kami turunkan kepadamu, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang membaca kitab sebelum kamu. Sesungguhnya telah datang kebenaran kepadamu dari Tuhanmu, sebab itu janganlah sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu-ragu.

Mungkin ada orang yang salah faham bahawa Rasulullah s.a.w.  meragui wahyu yang turun kepadanya.

Hikmah Wujudnya Muhkam Dan Mutasyabih
Dalam Al-Quran

Sekiranya seluruh al-Quran adalah muhkam, tiadalah hikmah dalam menjadikannya ujian terhadap kepercayaan dan amalan manusia kerana pengertiannya jelas dan tidak wujud peluang untuk menyelewengkannya atau berpaut kepada kesamarannya untuk menimbulkan fitnah dan mentakwilnya (memberi erti salah).
Sekiranya seluruh al-Quran adalah mutasyabih, hilanglah peranannya sebagai penjelas dan petunjuk kepada manusia. Al-Quran juga tidak dapat diamalkan dan tidak dapat membina aqidah yang tepat. Pastinya Allah Ta‘ala mempunyai hikmah tersendiri dalam menjadikan sebahagian al-Quran muhkam yang menjadi rujukan apabila wujud kesamaran, dan sebahagiannya mutasyabih sebagai ujian terhadap hamba-hambaNya untuk membezakan orang yang benar-benar beriman daripada orang yang hatinya sesat.

Kesimpulan

  • Punca ‘takwil’ ialah ayat mutasyaabih.
  • Berbeza pandangan pada Ayat-ayat sifat.
  • Takwil jika mereka kata ayat mutasyaabih
  • Ayat mutasyaabih adalah ujian keimanan
  • Takwil yang salah adalah terlalu bahaya
  • Ayat mutasyabih sedikit berbanding muhkam
  • Orang berilmu patuh kepada semua ayat


Selesai


No comments: