Friday, May 27, 2016

MAJLIS MUWATTA HADIS KE 5


HADIS KE 5

مَالِكٍ ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ ، وَعَنْ بُسْرِ بْنِ سَعِيدٍ ، وَعَنِ الْأَعْرَجِ . كُلُّهُمْ يُحَدِّثُونَهُ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - قَالَ : " مَنْ أَدْرَكَ رَكْعَةً مِنَ الصُّبْحِ ، قَبْلَ أَنْ تَطْلُعَ الشَّمْسُ فَقَدْ أَدْرَكَ الصُّبْحَ ، وَمَنْ أَدْرَكَ رَكْعَةً مِنَ الْعَصْرِ قَبْلَ أَنْ تَغْرُبَ الشَّمْسُ فَقَدْ أَدْرَكَ الْعَصْرَ "



MAKNA HADIS

Telah menceritakan kepadaku dari Malik dari [Zaid bin Aslam] dari ['Atho` bin Yasar],[Busr bin Said] dan [Al A'raj], semuanya menceritakannya dari [Abu Hurairah], Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Barangsiapa mendapatkan satu raka'at shalat subuh sebelum matahari terbit, dia telah mendapatkan shalat subuh. Barangsiapa mendapatkan satu raka'at shalat Ashar sebelum matahari terbenam maka dia telah mendapatkan shalat ashar."

PENGENALAN PERAWI HADIS


•        Ayah Abdurrahman bin Zaid bin Aslam (w. 136 H)
•        Nama lengkapnya adalah Zaid bin Aslam al-Qarasyi al-‘Adwi.
•        Nama kuniyahnya adalah Abu Usamah.
•        Beliau budak dari Umar Abu Abdullah.
•        Beliau merupakan thabaqat yang ketiga yakni golongan pertengahan                 tabi’in.
•        Abu Ja’far berkata beliau wafat pada tahun 136 H pada bulan Dzulhijjah.
•        Beliau seorang ahli fiqh.

•        Beliau meriwayatkan hadis dari ayahnya (Aslam), Ibnu Umar, Abi Hurairah, Aisyah, Jabir, Rabi’ah bin ‘Ibad al-Dili, Salamah bin al-Akwa, Basir bin Sa’id,[10] Anas bin Malik, Jabir bin Abdullah, Khalid bin Aslam (saudaranya), Abdullah bin Umar bin Khattab, Abdullah bin Abi Qatadah, Atha’ bin Yasir, Ali bin Husain bin Ali bin Abi Thalib, dll.

•        Dan yang meriwayatkan darinya yakni ketiga anaknya (Usamah, Abdullah, Abdurrahman), Malik, Ibnu ‘Ajlan, Ibnu Jarij, Sulaiman bin Bilal, Muhammad bin Ja’far bin Abi Katsir, Ma’mar, Hasyim bin Sa’id.

•        Abdullah bin Ahmad bin Hanbal, Abu Zur’ah, Abu Hatim, Muhammad bin Sa’ad,  dan An-Nasa’i, mereka berkata beliau tsiqah.
•        Ya’qub bin Syaibah berkata beliau tsiqah, ahli fiqh dan ilmu. Yahya bin Ma’in berkata beliau shaduq.
•        Al-‘Ajali berkata beliau orang Kuffah tsiqah.








 FAEDAH HADIS


1.      Pengertian mendapatkan waktu, bukan mendapatkan solat hanya dengan satu rakaat sahaja.

2.      Ijma muslimin berkaitan mendapatkan waktu jika dapat satu rakaat solat di dalam waktu itu.

3.      Bukan difahami zahirnya dapat satu rakaat ( solat serakaat sahaja).

4.      Bukan difahami zahirnya hadis, boleh dilewatkan dengan sengaja hingga ke saat akhir waktu.

5.      Solat munafik selalu dilewatkan berdasarkan hadis ;


عَنْ أَنَسٍ ، عَنِ النَّبِيِّ - عَلَيْهِ السَّلَامُ - أَنَّهُ قَالَ فِي الَّذِي يُؤَخِّرُ صَلَاةَ الْعَصْرِ حَتَّى تَصْفَرَّ الشَّمْسُ وَتَكُونُ بَيْنَ قَرْنَيِ الشَّيْطَانِ : " أَنَّهَا صَلَاةُ الْمُنَافِقِينَ " .

6.      Hadis ini bukan menunjukkan boleh melewatkan solat dengan sengaja, tetapi untuk yang darurat umpama orang baru sedar dari mabuk, haid yang baru suci, orang baru masuk islam.

7.      Ijma muslimin di atas sesiapa yang uzur pada meninggalkan solat hingga ke waktu ini, kemudian dia mampu menunaikan solat, maka wajib dia solat jika waktu masih berbaki untuk serakaat dalam waktu itu.

8.      Tidak perlu diulangi solatnya, jika seseorang itu solat diwaktu ini.


9.      Menurut as Syafie jika seseorang keluar untuk musafir selepas masuk waktu maka mesti tamamkan solat itu.
Begitu juga jika tiba musafir di dalam waktu maka hendaklah tamamkan solat kerana telah hilang illah musafir.

10.    Khilaf fuqaha berkaitan solat orang haid dan yang sedar dari mabuk ;

Berkata as Syafi’e ; jika suci perempuan haid sebelum tenggelam matahari dengan kadar serakaat, hendaklah dia ulang solat zohor dan asar, begitu juga jika suci ia sebelum fajar kadar serakaat hendaklah dia ulangi solat maghrib dan isyak. As Syafi’e berhujjahkan hadis ini.

[ ص: 226 ] 310 - واحتج بقول النبي - عليه السلام - " من أدرك ركعة من الصبح قبل أن تطلع الشمس فقد أدرك الصبح ، ومن أدرك ركعة من العصر قبل أن تغرب الشمس فقد أدرك العصر " ولجمعه - عليه السلام - بين الصلاتين في أسفاره ، وبعرفة والمزدلفة في وقت إحداهما - صلاتي الليل وصلاتي النهار - وجعل الوقت لهما معا وقتا واحدا .

11.    As Syafi’e berpendapat bagi yang mabuk kerana maksiat ( sengaja ) ; mesti qada semua solat yang tertinggal semasa mabuk.

12.    Sesiapa yang tidak mendapatkan serakaat sempurna bagi solat jumaat maka perlu teruskan solat zohor.

13.    Pendapat yang benar bagi orang yang sedar dari mabuk, gila, pitam, koma dll; tidak perlu qada solat ketika mabuk tersebut (kecuali solat dalam waktu setelah dia sedar). Ini adalah pendapat ibnu syihab, alhasan, ibnu sirin, rabiah, malik, syafi’e,abi thur.

14.    Berkata as Syafi’e dan ibnu aliyah ; jika perempuan haid diawal waktu zohor dengan kadar ia boleh solat zohor tetapi dia belum lagi tunaikan solat itu, maka mestilah qada zohor itu, kerana solat diwajibkan setelah masuknya waktu. Tetapi jika berlalu waktu kadar serakaat atau lebih ( bukan empat rakaat) tidak wajib qada. (berbeza dengan waktu akhir)


15.    Berkata malik, thauri, as syafie, al auzai’e iaitu perkataan umum para ulama daripada ahli hadis dan fukaha ; sesiapa yang tidur atau lupa atau terluput kemudian dia teringat ketika terbit matahari, atau lainnya maka hendaklah dia solat (sekalipun diwaktu tahrim) apabila dia teringatkan berdasarkan hadis ;
وقوله - عليه السلام - " من نام عن صلاة أو نسيها فليصلها إذا ذكرها " .


2 comments:

Unknown said...

Alhamdulillah selesai bhgn pertama

Unknown said...

Alhamdulillah selesai bhgn pertama